Ακολουθήστε μας

Το alsosnews.gr στο κλίμα της Πρωτοχρονιάς και με αφορμή τα περίφημα δώρα του Αη Βασίλη στα παιδιά,επικοινώνησε με την Κοινωνιολόγο & Ειδική Παιδαγωγό Ανθή Κοκκώνη για μια συνέντευξη όχι μόνο επίκαιρη αλλά και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και την ευχαριστεί για τη διάθεση του χρόνου της.

 

Κα Κοκκώνη,με τι κριτήριο πρέπει να κάνουμε δώρα στα παιδιά μας;

Το βασικό κριτήριο μας, κατά την προσωπική μου άποψη σχετίζεται με το τι παιδιά θέλουμε να μεγαλώσουμε. Αν για εμάς έχει σημασία να μπορούμε να μεγαλώσουμε ψυχικά διαθέσιμους, συγκροτημένους και γενναιόδωρους ανθρώπους, έτοιμους να αλλάξουν τον κόσμο, τότε σίγουρα θα πρέπει να τους μιλήσουμε για την αξία των δώρων και γενικά γι’ αυτό που ονομάζουμε: «Δούναι και λαβείν». Ας δώσουμε λοιπόν στα παιδιά μας να καταλάβουν ότι τα δώρα περιέχουν μέσα τους την έννοια της γενναιοδωρίας και ότι κάθε πράξη γενναιοδωρίας δίνει μεγάλη χαρά και ικανοποίηση όχι μόνο σε αυτόν που γίνεται αποδέκτης της, αλλά και σε αυτόν που την προσφέρει. Επομένως, εστιάζουμε σε κριτήρια ανθρωπιστικά και όχι καταναλωτικά.

Τι μηνύματα παίρνει ένα παιδί από ένα ακριβό δώρο;

Όσο περίεργο κι αν ακούγεται τα μηνύματα που παίρνει ένα παιδί με την απόκτηση ενός ακριβού δώρου είναι κατά βάση εγωκεντρικά και ανταγωνιστικά. Φανταστείτε πόσο εγωκεντρικό γίνεται ένα μικρό παιδί όταν σκέφτεται «Δεν μπορώ να φανταστώ να μην έχω στο δωμάτιό μου, το κομπιούτερ μου, το play station», ή «Δεν με νοιάζει που οι γονείς μου δυσκολεύονται να μου αγοράσουν ένα ipad» ή ακόμα «γιατί ο Γιάννης έχει κινητό τηλέφωνο και όχι εγώ»; Επιλέγοντας πιο «φτηνά» δώρα, δώρα που ταιριάζουν στην ιδιοσυγκρασία και τα ενδιαφέροντά των δικών μας παιδιών, περνάμε αυτομάτως στα παιδιά μας το μήνυμα ότι είναι ένα δώρο αποκλειστικά για αυτά και επιλέχθηκαν ύστερα από σκέψη και ενασχόληση, με μοναδικό κριτήριο την προσωπικότητα κάθε παιδιού.

Τι θα λέγατε στο παιδί σας που νιώθει μειονεκτικά απέναντι στο φίλο του, που έχει περισσότερα και ακριβότερα παιχνίδια;

Θα έπλαθα με το μυαλό μου ένα πολύ ωραίο παραμύθι, το οποίο βασίζεται σε μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε πολύ πρόσφατα στη Ν. Ζηλανδία, και το οποίο θα έλεγε: «Μια φορά κι έναν καιρό σε ένα μακρινό σχολείο κοντά στο χωριό του Αί Βασίλη οι δασκάλες ήταν πολύ προβληματισμένες για το τι δώρο θα έκαναν στα παιδιά του σχολείου τους. Ήθελαν μέσα από το έθιμο της ανταλλαγής των δώρων να τους καλλιεργήσουν την έννοια της γενναιοδωρίας και της προσφοράς. Ήξεραν όμως ότι τα παιδιά θα συνέκριναν μεταξύ τους ποιος έχει το ακριβότερο και πιο εντυπωσιακό δώρο και τα Χριστουγεννιάτικα μηνύματα θα χανόντουσαν τελικά. Σκέφτηκαν λοιπόν να κάνουν το εξής.  Αντικατέστησαν όλα τα επώνυμα και ακριβά παιχνίδια, με μη επώνυμα παιχνίδια, τα οποία τοποθετήθηκαν σε χάρτινα κουτιά, χωρίς λογότυπο. Μαντέψτε την αντίδραση των παιδιών… Δεν υπήρχε καμία διαφορά στην αντίδρασή τους! Έπαιξαν με την ίδια χαρά και ενθουσιασμό χωρίς να μπουν στη διαδικασία της σύγκρισης και του ανταγωνισμού».

Λένε ότι ένα παιδί μαθαίνει πολλά μέσα από ένα παιχνίδι. Πότε θεωρείτε ότι μαθαίνει καλύτερα: με αφοσίωση σε ένα παιχνίδι ή με εναλλαγές παιχνιδιών;

Η αλήθεια είναι πως η ερώτηση αυτή είναι δύσκολο να απαντηθεί. Και είναι δύσκολο γιατί κάθε οικογένεια έχει τη δική της κουλτούρα. Υπάρχουν λοιπόν οικογένειες που δωρίζουν στα παιδιά τους ένα δώρο και οικογένειες που επιλέγουν τα πολλά μικροδωράκια. Μήπως λοιπόν αντί να μπούμε στη λογική του ενός έναντι των πολλών παιχνιδιών, είναι πιο σημαντικό να μάθουμε στα παιδιά μας να δωρίζουν  τα παλιά τους παιχνίδια; Όταν για παράδειγμα αγοράζουμε στα παιδιά μας καινούρια παιχνίδια αντί να καταχωνιάζουμε τα παλιά σε ένα συρτάρι, ας τους πούμε πως το παλιό παιχνίδι μπορεί να δοθεί σε ένα άλλο παιδί που πραγματικά το έχει ανάγκη «πόσο σου άρεσε πέρσι όταν στο έφεραν εσένα δώρο, έλα τώρα να το δώσουμε σε κάποιον άλλο να το έχει μαζί του»

Στις σημερινές συνθήκες οικονομικής κρίσης, έχουν αυξηθεί οι γονείς με αδυναμία δώρου. Τι θα λέγατε σε έναν τέτοιο γονέα που νιώθει ενοχοποιημένος για αυτή τη στέρηση χαράς του παιδιού του;

Να μη νιώθει απολύτως καμία ενοχή. Πολλές φορές τα πιο προσωπικά, μικρά δωράκια που επιλέχθηκαν με πολύ αγάπη υπερτερούν των ακριβών, απρόσωπων δώρων. Και αυτό γιατί  τα παιδιά μας εισπράττουν το πόσο χρόνο ασχοληθήκαμε με την επιλογή του δώρου τους. Οι περισσότεροι γονείς νιώθουν την ανάγκη να προσφέρουν το ιδανικό δώρο στα παιδιά τους. Οι εταιρείες παραγωγής παιχνιδιών ξέρουν καλά πως να «εκμεταλλευτούν» αυτή την ανάγκη δημιουργώντας κάθε χρόνο όλο και πιο ακριβά παιχνίδια, δώρα που την επόμενη χρόνια θα αντικατασταθούν από άλλα ακριβότερα…Τα παιδιά, είτε λόγω ανταγωνιστικών συναισθημάτων με τους συνομηλίκους, είτε λόγω των επιρροών από τις διαφημίσεις, φαινομενικά ενδιαφέρονται πολύ για το επώνυμο δώρο τους. Αλήθεια, τα νοιάζει όντως τόσο πολύ;

Mπορούμε να πείσουμε τα μικρά παιδιά ότι το καλύτερο δώρο βρίσκεται γύρω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο και όχι κάτω από αυτό;

Φυσικά και μπορούμε μέσα από ένα παιχνίδι.

Μαζέψτε άδεια κουτιά, τυλίξτε τα σε συσκευασία δώρου και βάλτε τα κάτω από το Χριστουγεννιάτικο δέντρο. Μέσα σε αυτό βάλτε ένα χαρτάκι. Τι θα γράφει το χαρτάκι; κάτι πολύτιμο που μπορείτε να δωρίσετε κατευθείαν στα παιδιά σας. Σκεφτείτε λέξεις συναισθηματικές όπως για παράδειγμα φιλιά, γαργαλητό, αγκαλιές, χορός, τραγούδι. Αφήστε τα να διαλέξουν ένα δώρο. Τι θα τους τύχει άραγε; Γαργαλητό, χορός, τραγούδι ; Απολαύστε αυτό που σας έτυχε και τους έτυχε αγκαλιαστείτε, χορέψτε, τραγουδήστε με την ψυχή σας. Και αφού έχετε δώσει ποιοτικό χρόνο στα παιδιά σας εξηγήστε τους ότι οι γιορτές δεν είναι μόνο για να ανοίγουμε δώρα αλλά για να ανοίγουμε την ψυχή μας. Είναι λοιπόν οι Χριστουγεννιάτικες γιορτές μια μεγάλη ευκαιρία, να διδάξουμε στα παιδιά μας ότι τα καλύτερα αγαθά στην ζωή δεν είναι τα υλικά. Τι λέτε;

Χαρούμενο και Ευτυχισμένο το 2016!

Για το alsosnews.gr

Νεοκλής Τσούνης

Βρισκεστε εδω